Lucu Dengan Jawapan Exam English Anak

Tengok soalan no. 2 



Umi: Aik, ini pun boleh salah, Sofiy? 
Kenapa jawab skirt. Selalu kan dengar umi dok cakap pakai skirt. 

Sofiy: Memangla, tapi skirt tu yang mana?

Umi: tepuk dahi! (Rupanya hang taktau yang mana satu skirt selama ni)

Ni la bila anak semua lelaki.


* Anak saya Muhammad Sofiy, anak sulung. Baru darjah 2. Moderate in English, sebenarnya agak kurang pendedahan kepada bahasa ni. Masa naik darjah 2 ni baru sedar, sebab masa darjah 1 dia masih boleh skor. Bila darjah 2 dah banyak vocabs kena tau..nampaklah ketinggalan. Exam asyik dapat B je. Kena pulak budak lelaki, lagi la jenis malas study, malas buka kamus. Jadi sekarang ni saya kena cari jalan supaya dia rasa fun belajar English, bukannya hadap buku study macam nak rak. Sekarang saya kena banyak mengeja dengan dia..supaya dia bukan takat tau sebut dan faham konteks penggunaan, tapi tau jugak macam mana nak eja perkataan tu. Beginilah jadi ibukan, mahu tak mahu kita kena juga bantu anak-anak. Padahal masa saya sekolah dulu, mak ayah saya memang tak tau English...tak de harapan nak bertanya pun. Apa boleh buat, tak boleh nak dibandingkan sebab segala-galanya dah berubah. Silibus sendiri dah tak sama, sekarang jauh lebih kehadapan. 

0 comments: