Mabuk Mengandung Tapi Berpuasa


Alhamdulillah, dah pun hari ke-12 umat berpuasa tahun ini, 2017.

Anda ibu mengandung yang berpuasa? Alhamdulillah, tahniah! 

Sebenarnya saya hanya nak berkongsi pengalaman saya 3 kali mengandung dan terkena pada bulan Ramadhan.

Anak pertama - 2008 - sebaik saja sehari mula alahan morning sickness, terus masuk Ramadhan. Kandungan kira-kira 6 minggu la kot.

Anak kedua - 2014 - Ramadhan masa kandungan dah 7 bulan, tapi masih alahan muntah dan pening masa tu. 

Anak ketiga - 2017 (sekarang la) - Ramadhan masa 15 minggu dan masih lagi alahan. 

Jadi kesimpulannya, tiga - tiga kali mengandung dan berpuasa, saya tengah alahan.


Keajaiban Berpuasa

Sebelum saya share tentang tips, pengalaman dan sebagainya...saya nak cerita tentang keajaiban berpuasa yang berlaku pada saya dan kandungan. 

Masa anak pertama, memang pengalaman pertama alahan. Tapi tak terfikir pun taknak berpuasa. Bila doktor kata boleh puasa, tak ada masalah, maka saya pun puasa. Memanglah mencabar, tapi apa yang ajaibnya, berpuasa menyebabkan mabuk mengandung saya jadi kurang. Saya macam tak ingat sangat yang saya ada mabuk teruk masa tu. Tapi lepas raya memang ada muntah-muntah masa kat kampung. 

Masa anak kedua mabuk saya lebih teruk daripada yang pertama, dan melarat sampai 7 bulan. Saya tak boleh langsung hadap komputer. Kalau kat rumah, lagi teruk mabuknya, kalau keluar jalan-jalan ok pulak. Mengandung yang ini juga saya diserang batuk berlarutan dan doktor diagnos sebagai asthma during pregnancy, siap dapat inhaler. Batuk teruk + alahan memang tak larat. Tapi saya tetap puasa. Secara tak sedar, rupanya sepanjang puasa tu mabuk saya kurang, lepas raya terus hilang. Hilang dengan batuk-batuk sekali. Alhamdulillah.

Sekarang ni anak ketiga. Ma sha Allah..lagi teruk mabuknya kali ni. Kalau dulu tak leh mengadap laptop, kali ni handphone pun tak larat nak tengok. Tergolek je.Muntah tak kira masa, tak kira di mana. Pening semua cukup. 2 bulan suffer yang teruk sangat. Hujung Mei kan puasa...saya nekad puasa jugak walaupun masih muntah setiap hari. Nak try test kononnya. Apa berlaku? Saya berjaya berpuasa! Alhamdulillah. Hari ni dah hari ke-12, saya rasa dah nampak kurangnya alahan saya. Sebelah pagi 9 -12 tu memang masih tak larat, muntah pening. Tapi lepas zohor macam dah ok sampai la ke malam. Kalau sebelum ni, celik mata je muntah sampai nak tidur pun masih loya.

0 comments: