Doa Untuk Ayah



Assalamualaikum, salam 15 Ramadhan.

Ramai yang dah buat preparation raya? 

Pagi-pagi ni group whatasapp sekolah menengah saya dok bersentimental dengan lagu-lagu yang biasa dilagukan zaman kami kat asrama dulu. Betul-betul mengimbau memori. Masing-masing mengimbau dari satu lagu ke satu lagu, sampailah ke lagu-lagu yang dinyanyikan masa minggu (sebenarnya sebulan) orientasi kami masa Form 1. Dah la bulan puasa, orientasi lama pulak tu. Bayangkanlah, lepas mendaftar, sehari je tak puasa. Lepas tu dah puasa. Masa tu ramai laaaa yang berjujuran air mata terkenang berbuka dengan family dan adik-beradik. Campur rindu dan tak biasa lagi kehidupan di asrama. Tapi saya ok je, sebab saya tak de adik-beradik pun. Apa-apa pun, best juga, banyak memori dicipta. 

Ini lagu yang kumpulan saya nyanyi...saya jadi tekongnya, dengan sorang lagi kawan namanya Ayu. Kakak mentor yang pilihkan, kena pulak nak raya / dah raya masa majlis tu. Masa nyanyikan lagu ni, saya memang taktau ni lagu apa. Saya memang semata-mata ikut rentak yang diorang ajar. Sucikan masa tu..lagu-lagu pun taktau. kiki.

Di kesempatan ni, saya nak ucapkan takziah jika ada pembaca yang baru kehilangan ayah. Ramadhan masih berbaki, apa kata kita banyak-banyak hantar hadiah buat ayahanda kita di alam sana. Kita boleh sedekahkan bacaan al-Qur'an, boleh juga kita buat tahlil, boleh juga kita bersedekah dan pahalanya kita niatkan untuk ayah yang telah pergi. Banyak-banyak juga berdoa, semoga kehidupan ayah di 'sana' dalam peliharaan Allah. Setiap kali berdoa, doakan ibu ayah kita, doakan mereka diampun dosa-dosa, dilapangkan kubur, dilepaskan daripada seksa. Doa-doa di bulan Ramadhan ini mustajab, dan hanya hadiah inilah yang kita mampu beri kepada mereka yang telah tiada. 


0 comments: