Tips Tak Nak Kulit Wajah Cepat Berkedut


Hari ini 10 Sept 2014, hari ulangtahun sahabat kesayangan saya Ameela. Happy Birthday my dear sister! Dengan Meela ni memang rasa macam adik-beradik. Nampak ucapan-ucapan di wall facebook dia, ulangtahun yang ke-30. Wah, baru perasan yang diri sendiri pun dah melangkau 30 tahun! Dah umur matang, kata orang. Tapi bagi orang perempuan bukan matang tu yang lebih difikirkan, tapi proses penuaan. Ramai yang sebut (tak tahu kesahihannya..tapi ada logiknya), apabila usia melepasi 30 tahun, kesihatan dan kecantikan seorang wanita kalau tidak dijaga dengan rapi akan mudah pudar. Logik juga, sebab pada umur ini kebanyakan wanita dah pun berumahtangga, mengandung, bersalin dan sibuk dengan rutin rumahtangga serta membesarkan anak-anak. Rutin dan kesibukan ni kadang-kadang membuatkan wanita lupa untuk memberikan masa kepada diri mereka sendiri. 'Me Time' macam dah tak penting lagi, yang penting adalah 'My Family'. Besar pengorbanan seorang wanitakan.

Saya sememangnya bukan seorang yang cerewet atau obses dengan kecantikan. Sungguh, dari masa zaman undergrad (remaja) dulu lagi saya hanyalah seorang yang biasa-biasa. Saya tak pandai berfesyen, tak pandai bersolek dan tak cukup peruntukan juga untuk memanjakan diri dengan skincare. Jadi saya kurang ambil tahu tentang kecantikan-kecantikan luaran ni. Kena pulak kulit saya sawo matang tapi tak ada masalah jerawat, tak ada masalah berat badan berlebihan walaupun saya makan banyak. So, apa sangatlah yang nak difikirkan. Saya bersyukur dan gembira dengan diri saya. Tapi, saya seorang yang ambil tahu tentang kesihatan. Salah satu sebabnya, saya adalah seorang yang mudah jatuh sakit sejak saya kecil. Tapi menginjak remaja dah kurang sakit. Jadi saya mahu maintain sihat. Sebab tu dulu saya terkenal di kalangan rakan-rakan sebilik sebagai seorang yang rajin senaman. Saya ni tak ada bakat bersukan, jadi bersenam je la caranya untuk saya keluarkan peluh dan aktifkan diri. Boleh dikatakan setiap hari saya akan ke kompleks sukan untuk jogging, buat sit up, dan saya akan bawak dumble sekali. Saya jugak dari dulu lagi suka dengan makanan-makanan kesihatan ni, tapi masa tu manalah ada bajet untuk beli vitamin lagi. Dapat beli cleansing tea, jus kacip fatimah, minuman herba atau pun minuman fiber pun dah cukup seronok masa tu. Mujurlah takde yang memudaratkan, sebab masa tu bukannya buat pembacaan mendalam pun. Dengar je apa kata jurujual toko jamu, hehehe. Bila dikenang-kenang, saya bukannya tidak mementingkan kecantikan, tetapi saya mementingkan kecantikan yang datang dari dalam. Saya percaya bahawa jika dalaman kita sihat dan cantik, akan terbias juga keluar. Malah pada saya, kecantikan dalaman itu jauh lebih penting kerana sifatnya jangka panjang berbanding kecantikan luaran semata-mata. Namun siapa yang ada kemampuan dan minat untuk menitikberatkan kedua-duanya, anda bertuah!

Eh, panjang pulak membebel. Disebabkan hari ni macam tersedar akan umur sendiri..terasa nak cari maklumat tentang kesihatan dan kecantikan kulit. Saya ni kan menjual suplemen, jadi tentu saja saya nak tahu tentang kepentingan suplemen kepada kecantikan kulit. Sebenarnya dah tahu, cuma nak baca apa kajian-kajian yang pernah dilakukan berkenaan hal ini. Ini saya kongsikan apa yang saya jumpa daripada web-web kesihatan, iaitu WebMd, MedicineNet dan LiveStrong. Saya tak ambil semuanya sebab ada juga dinyatakan rawatan-rawatan teknologi modern yang saya tak minat pun untuk cuba macam Botox dan yang seangkatan dengannya.

1.Avoid the sun. It's the No. 1 cause of wrinkles, with dozens of studies documenting the impact. In one study that looked at identical twins, New York plastic surgeon Darrick Antell, MD, found sun exposure was even more important than heredity. Siblings who limited sun time had fewer wrinkles and looked younger overall than their sun-worshiping twins.
(Dulu masa naik motor memang selalu berjemur bawah mentari)
2.Wear sunscreen. If you must go out in the sun, the American Academy of Dermatology says, wear sunscreen! It will protect you from skin cancer, and help prevent wrinkles at the same time.
(Masa naik motor sangat disiplin pakai, sekarang dah jarang)
3. Don't smoke. Some of the research is still controversial, but more and more studies are confirming that cigarette smoke ages skin -- mostly by releasing an enzyme that breaks down collagen and elastin, important components of the skin. Sibling studies done at the Twin Research Unit at St. Thomas Hospital in London found the brother or sister who smoked tended to have skin that was more wrinkled and up to 40% thinner than the non-smoker.
(Saya memang tak merokok, suami pun dah berhenti)
4. Get adequate sleep. Yale dermatologist Nicholas Perricone, MD, says that when you don't get enough sleep, the body produces excess cortisol, a hormone that breaks down skin cells. Get enough rest, Perricone says, and you'll produce more HGH (human growth hormone), which helps skin remain thick, more "elastic," and less likely to wrinkle.
(Sejak mengandung memang tidur awal dan susah sangat nak bangun awal. Cukup tidur la tu kan)
5. Eat more fish -- particularly salmon. Not only is salmon (along with other cold-water fish) a great source of protein -- one of the building blocks of great skin -- it's also an awesome source of an essential fatty acid known as omega-3. Perricone tells WebMD that essential fatty acids help nourish skin and keep it plump and youthful, helping to reduce wrinkles.
(Memang suka makan ikan, dan saya juga ambil Omega Guard Shaklee yang kaya Omega- 3)
6. Eat more soy -- So far, most of the proof has come from animal studies, but research does show certain properties of soy may help protect or heal some of the sun's photoaging damage. In one recent human study, published in the European Journal of Nutrition, researchers reported that a soy-based supplement (other ingredients included fish protein and extracts from white tea, grapeseed, and tomato, as well as several vitamins) improved skin's structure and firmness after just six months of use.
(ESP Soy Protein Isolate Powder Shaklee diperbuat daripada soya bebas GMO merupakan menu harian saya. Shake, shake saja)


7. Eat more fruits and vegetables. The key, says Kraus, are their antioxidant compounds. These compounds fight damage caused by free radicals (unstable molecules that can damage cells), which in turn helps skin look younger and more radiant, and protects against some effects of photoaging.
(Suka makan buah dan sayur cuma kadang-kadang cepat sangat habis stok kat rumah ni)
8. Use moisturizer. "Women, especially, are so concerned with antiaging products they often overlook the power of a simple moisturizer. Skin that is moist simply looks better, so lines and creases are far less noticeable," says Ashinoff.
(Shaklee ada Enfuselle Balancing Moisturizer yang juga sesuai jadi alas bedak)
9. Don't over-wash your face. According to dermatologists at the University of Maryland Medical Center, tap water strips skin of its natural barrier oils and moisture that protect against wrinkles. Wash them off too often, and you wash away protection. Moreover, unless your soap contains moisturizers, you should use a cleanser instead.
(Saya cuci muka pagi dan malam sahaja dengan Shaklee NutriWhite Gentle Deep Cleanser yang lembut, semulajadi, tiada bahan kimia berbahaya dna sangat berkesan untuk menyahkan bintik hitam dan putih. Yang penting jimat, satu tiub tahan setahun)
10.Drink adequate of water. The National Institutes of Health states that experts recommend you consume eight 8-ounce cups of water per day. You may need more if you exercise or sweat frequently, or if you live in a dry climate or take certain kinds of medication. When your skin loses moisture, it can become cracked or flaky and may need topical products to help treat it. Dry skin looks unhealthy and saps your cells of moisture, causing them to shrivel up and making your wrinkles more prominent. Water helps maintain the health and function of your body and skin, and an adequate daily intake will keep your cells working properly, as well as help your skin look smoother and suppler.
(In sha Allah akan cuba maintain pengambilan air masak secukupnya)
11.Vitamin C. Among the most important new dermatologic discoveries is the power of vitamin C to counter the effects of sun exposure. It works by reducing the damage caused by free radicals, a harmful byproduct of sunlight, smoke, and pollution. Free radicals gobble up collagen and elastin, the fibers that support skin structure, causing wrinkles and other signs of aging.
Make sure your diet includes plenty of vitamin-C rich foods (citrus and vegetables, among others), which can replace the loss of the vitamin through the skin. You can also take vitamin C supplements, up to 500 to 1,000 milligrams of per day, according to the AAD. Combined with vitamin E (see below), vitamin C supplements can also protect skin from sun exposure.

12.Vitamin E. Research shows that, like vitamin C, this potent antioxidant helps reduce the harmful effects of the sun on the skin. According to studies published by the AAD, taking 400 units of vitamin E daily appeared to reduce the risk of sun damage to cells as well as reduce the production of cancer-causing cells. Some studies show that when vitamins E and A are taken together, people show a 70% reduction in basal cell carcinoma, a common form of skin cancer.
Vitamin E can also help reduce wrinkles and make your skin look and feel smoother. (Be aware, though, that some recent research warns that large doses of vitamin E can be harmful. Stay with 400 international units per day or less to be on the safe side.) Used in a cream, lotion, or serum form, vitamin E can soothe dry, rough skin. When combined with vitamin C in a lotion, it's highly protective against sun damage, says the AAD.
13. Vitamin A. If your vitamin A levels are up to snuff from the foods you eat, adding more probably won't do much more for your skin. That said, if those levels drop even a little below normal, you're likely to see some skin-related symptoms, including a dry, flaky complexion. That's because vitamin A is necessary for the maintenance and repair of skin tissue. Without it, you'll notice the difference. Fruits and vegetables are loaded with vitamin A.
14. Vitamin B Complex. When it comes to skin, the single most important B vitamin is biotin, a nutrient that forms the basis of skin, nail, and hair cells. Without adequate amounts, you may end up with dermatitis (an itchy, scaly skin reaction) or sometimes even hair loss. Even a mild deficiency causes symptoms. Your body makes plenty of biotin, and the nutrient is also in many foods, including bananas, eggs, oatmeal, and rice.
15.Selenium. Scientists believe this mineral plays a key role in skin cancer prevention. Taken in supplement form or in a cream, it protects skin from sun damage. If you do spend any time in the sun, selenium could reduce your chance of burning, lowering your risk of skin cancer. The best dietary sources of selenium include whole-grain cereals, seafood, garlic, and eggs.
16. Copper. Still another important mineral is copper. Together with vitamin C and the mineral zinc, copper helps to develop elastin, the fibers that support skin structure from underneath. While a copper deficiency is rare (doctors caution that supplements can be dangerous), topical applications of copper-rich creams can firm the skin and help restore some elasticity, according to some study results.
17. Zinc. The third skin-friendly mineral is zinc, important if you have acne. In fact, sometimes acne itself is a symptom of a zinc deficiency. Taken internally or used topically, zinc works to clear skin by taming oil production and may be effective in controlling the formation of acne lesions or help those already on your skin to clear sooner. Food sources of zinc include oysters, lean meat, and poultry.
Wahh..banyaknya! Bagus juga ada banyak dalam senarai ni, sebab kita ada banyak pilihan. Tak dapat ambil semua, boleh ambil sebahagian. Setakat dalam senarai ni, No 1, 3, 9, 12,13 dan 15 tak termasuk dalam senarai saya sekarang ni. Dulu ye, saya memang minah motor tapi sejak motor hilang dah jadi puteri lilin dah. No 2, sejak tak naik motor jugak saya jarang sangat pakai sunscreen. Cuma baru ni masa nak pergi tengok Sofiy sukan je saya pakai. Nak kena pakai balik la nampaknya ni. Vitamin E dan Selenium saya ambik sejak naik motor juga, continue sampaila tahu mengandung saya stop sebab tak sesuai untuk ibu mengandung. Lepas bersalin bolehlah sambung makan semula. 
Bila tengok semula senarai vitamin dan mineral di atas ni, patutlah dalam Set Kesihatan Shaklee ada Set Kecantikan, yang di dalamnya terkandung vitamin-vitamin ini.
SET KECANTIKAN SHAKLEE
# Sustained Released Vita-C 500mg
# B-Complex
# Vita-E Complex dengan Selenium dan Grapeseed
Tambahan (untuk masalah kulit berjerawat)
# Zinc Complex
Kalau ada sebarang pertanyaan tentang produk Shaklee, atau nak dapatkan produk Shaklee, boleh hubungi saya melalui mana-mana medium di bawah ye. Saya pengedar Shaklee yang sah.
Puan Mai (SID 918631)
SMS: 012 3302067
EMEL: minaina_ilaaina@yahoo.com
FB FANPAGE: Min-Aina-Ila-Aina

*MAIA merupakan pengedar Shaklee yang sah dan menerima pembelian secara Cash on Delivery (COD) atau Self Pickup di kawasan Bandar Seri Putra, Bandar Bukit Mahkota, Bangi Lama, KUIS, UKM dan Bandar Baru Bangi. Caj penghantaran akan dikenakan bergantung pada jarak kawasan. Penghantaran melalui pos boleh dibuat ke seluruh Malaysia termasuk Sabah dan Sarawak.

0 comments: