10 Buku Yang Mempengaruhi Hidup Sifu Perniagaan Terkenal: Dr. Azizan Osman (DAO)

10 Buku Yang Mempengaruhi Hidup Sifu Perniagaan Terkenal: Dr. Azizan Osman (DAO)


Pagi semalam kalau tak silap, status DAO lalu di  wall facebook saya. Sebagai seorang peminat buku dan suka membaca, ianya menarik perhatian saya. #DAO menyenaraikan 10 buah buku (selain kitab suci Al-Qur'an), dan mengikut konteks tentu saja buku-buku dalam bidang keusahawanan dan motivasi kendiri yang mempengaruhi kehidupan beliau. Dr. Azizan Osman bukanlah calang-calang orang. Beliau sudah berjaya dan terus-menerus membantu orang lain berjaya. Anak didiknya ramaaaaaiiii sangat di seluruh Malaysia khasnya dan setiap kali beliau anjurkan seminar atau bengkel, masih tetap ramai yang ingin ikut serta dan menjadi rebutan. Dengan nama dan kedudukan sebesar itu, beliau masih lagi mengadakan seminar secara percuma buat mereka yang dahagakan ilmu dalam bidang perniagaan. Cuma saya, yang sedikit lambat mengenali beliau sebab sebelum ini saya bukan dalam bidang ini. Saya cuma kenal nama dan rupa beliau sahaja yang kerapkali masuk surat khabar. Tapi kemudiannya saya semakin mengenali dan mengagumi beliau selepas membaca status-status page beliau di facebook. Namun belum rezeki saya untuk jadi anak murid beliau lagi. Setiap kali ada peluang (malah telah mendaftar pun), tapi tetap ada kekangan lain yang Allah S.W.T aturkan. Allah Maha Mentadbir dan sebaik-baik Perancang.

Ok, mungkin ada yang nak tahu apakah 10 buku yang mempengaruhi kehidupan DAO ini. Saya printscreen saja status beliau tersebut. 


Serius, saya belum pernah baca walau sebuah buku pun daripada senarai di atas. Nampak benar betapa pucuknya saya dalam bidang keusahawanan dan perniagaan ini. Cuma buku Menjejaki Jutawan Senyap saja saya pernah pegang, tapi tak sempat belek pun. Huhu. Buku judul lain daripada penulis yang sama iaitu Chef Li, saya ada iaitu Petunjuk Jalan Kekayaan. Tak tersenarai pula di sini, namun tetap buku yang bagus dan menarik.

Saya ada google image beberapa buah buku daripada senarai di atas. Jadi, mana tahu mungkin anda ternampak di rak kedai buku, bolehlah grab dan milikinya.

Think and Grow Rich oleh Napolean Hill



Harga di MPH: RM 41.95


Menjejaki Jutawan Senyap oleh Chef Li



Rich Dad Poor Dad oleh Robert T. Kiyosaki



Harga MPH: Edisi Bahasa Melayu RM 21.00
Edisi Bahasa Inggeris RM55.90

Berani Gagal oleh Billi Lim




Pada saya, harga buku-buku ni affordable, mampu milik. Bermula daripada belasan ringgit dan tidak melebihi lima puluh ringgit, berbanding nilai ilmu di dalamnya. Buat masa ni, saya nak miliki buku-buku tulisan DAO sendiri, dan dalam senarai di atas saya akan dapatkan buku Rich Dad Poor Dad sebab salah seorang Master Shaklee dalam group saya pernah sebut tentang buku ini. 

0 comments: