Pertama Kali Bawa Anak Jalani Rawatan Gigi

Assalamualalikum, dan selamat pagi Selasa buat semua pembaca. Semoga sihat-sihat selalu ye.

Ni cerita santai- santai saja pasal anak bujang saya yang seorang tu. Si Sofiy ni sebenarnya dari kecil lagi saya dah ajar dia supaya kurangkan makan yang manis-manis. Memang menjadi la nampaknya, dia tak suka air yang manis-manis macam kordial, dia prefer air masak. Air manis dia cuma susu coklat, susu strawberry,  minuman coklat dan air yoghurt. Coklat bar pun dia makan sikit-sikit je. Tapi! Dah budak tu, budaklah jugakkan. Masuk je tadika masa umur 4 tahun, dia dah pandai makan gula-gula la pulak. Mungkin cikgu-cikgu nak umpan budak-budak kecik ni dengan gula-gula, sebab Sofiy ni masa dua bulan pertama ke tadika tu dia menangis..hari-hari menangis. Masa hari pertama persekolahan lagi saya dah nampak taktik cikgu-cikgu ni bagi gula-gula. Tapi tak sangka pulak berlanjutan dapat gula-gulanya. Boleh dikatakan setiap petang bila ambil Sofiy dia akan keluarkan gula-gula. Bila tanya siapa bagi? Dia kata "cikgu". Dah gula-gula tu dalam tangan dia, ambik nanti menangis atau merajuk pulak. Apa yang saya boleh buat, saya lengah-lengahkan..suruh dia makan berat dulu, bagi dia minum susu dulu..kadang-kadang berjaya jugaklah taktik tu dan gula-gula tak dimakan sampaila malam. Biasa dia dah tido saya sorokkan, ada masanya dia dah tak ingat, tapi kadang-kadang dia ingat jugak dan tanya. hehe. Itu yang dia bawak balik..yang dia dah makan kat tadika? Saya cuba jugaklah guna psikologi dan bagitau keburukan gula-gula ni. Masa kita cerita memang dia iyekan, sampai sekolah lupalah tu.

Natijahnya, gigi dia cepat rosak. Kejap je saya nampak dah mula kekuningan dan gigi depan ada lubang sikit. Tak lama lepas tu, dia mula mengadu sakit gigi, sakit gigi. Dia tunjuk kat gigi geraham kanan belah atas. Check tengok tak nampak pun ada lubang ke apa. Tapi saya syak dah ada lubang kecil la tu dan dia ngilu. Bawaklah dia pegi checkup kat klinik kesihatan bahagian pergigian. Masa ni pun dia ok, tak de menangis ke apa. Doktor check check kata takde apa-apa masalah. Kata doktor mungkin gigi baru nak tumbuh. Hmmm...

Lama-lama sekali, dia akan mengadu lagi sakit gigi. Saya cuma suruh dia kumur-kumur je la mungkin ada terlekat apa-apa sisa makanan. Rutin gosok gigi macam biasalah, cuma kadang-kadang sebelah malam tu lupa. Salah maknya juga la. Makin lama makin kerap mengadu sakit gigi. Biasanya memang ada terlekat sisa makanan dan saya keluarkan. Jenuh juga suluh guna lampu handphone. Mujur assistive light handphone ni terang. Nak pegi klinik asyik bertangguh je sebab dia ke sekolahkan. Pegi pagi, balik dah 5.30 petang. 

Sampailah kelmarin (Ahad), dia mengadu sakit gigi lagi sebelah petang tu. Dok tekan tekan pipi kanan dia. Malam makin kuat agaknya sakit, dah berkerut-kerut muka, macam nak menangis dah. Adoi, janganlah sampai tak tido malam budak ni. Saya bagi dia makan Panadol sirap untuk tahan sakit. Alhamdulillah dalam sejam nampak dah ok, cuma sebelum tido tu oh eh oh eh sikit la..dok sembam pipi dia. Saya suruh dia cepat-cepat tido taknak sakit tu datang kuat balik. Dah cakap kat dia, esok kita pegi klinik jumpa doktor dan cabut gigi tu. Mujurlah dia ok je, tak takut. Ayah dok bagi semangat cakap cabut gigi tak sakit. Dia pun kata tak sakit, macam Upin Ipin. Hehe. Upin Ipin tu gigi depan nak oi..ni gigi geraham. Tapi seingat saya masa cabut gigi kecik-kecik dulu, memang tak sakit pun. Inject ubat bius tu je sakit sikit.

Pagi-pagi semalam, breakfast dulu. Kemudian gerak ke klinik. Alang-alang dah pergi, saya pun nak buat scaling sekali. Sejak mengandung belum buat scaling lagi sebab asyik mabuk je. Tunggu turn dalam 15 minit. Risau jugak kot dipanggil serentak, tapi husband ada boleh temankan Sofiy. Cuma Sofiy ni biasalah apa-apa nak umi jugak. Nombor Sofiy dipanggi dulu. Cewah semangat kemain dia, laju je jalan tak tunggu umi yang boyot ni, siap tolak pintu sendiri. Doktor check-check...doktor kata nak tampal je sebab geraham. Saya dah risau janganlah dibuatnya budak ni menangis kena gerudi, Sebab gerudi tu kan ngilu. Tapi doktor tak gerudi pun, cuma korek-korek je buang yang kotor-kotor tu sebelum tampal. Agaknya gigi susu ni lembut kot, kalau gerudi mau pecah. Nampak dia sedikit cuak jugalah bila doktor korek-korek tu. Doktor perempuan yang lembut, dok pujuk-pujuk. Si Sofiy ni pulak asyik nak tutup mulut je agaknya lenguh kot nganga lama-lama. Doktor tu asyik la ulang dialog ni " Buka mulut luas-luas ye sayang, doktor nak buang ulat-ulat ni". hehe.




Tak lama lepas tu, masa tu dah tengah tampal dah gigi dia,  husband bagitau nombor saya pulak dipanggil kat bilik sebelah. Saya suruhlah husband tunggu Sofiy pulak, tapi ayahnya takmau. Katanya biar je Sofiy ok sendiri. Haii la ayah. Saya dengar jugaklah doktor suruh dia kumur dan nurse tolong. Mungkin tinggi kot sinki tu. Alhamdulillah, anak umi tak nangis. Bila tanya kalau nanti datang lagi ok ke? Dia kata ok, Sofiy tak takut pun. Good Boy! 

Lepas dah rasa sakit gigi dan dah tampal gigi ni, lepas makan je mesti dia kumur berkali-kali. Haaa..tau serik.hehe. Proses nak membesar sayang, macam-macam kena tempuh, Umi ni, proses nak tua dan meninggalkan alam fana ni, lagilah macam-macam nak kena tempuh. Sebenarnya umi pun tak pernah ada pengalaman cabut gigi kekal lagi, huhuhu..sampai masanya nanti mesti kecut perut.

Ok, meh kita makan Ostematrix secara konsisten supaya keperluan kalsium kita mencukupi. Oh ye, bagi ibu bapa yang ada anak-anak yang dah pandai menelan tablet pun dah boleh bagi Ostematrix ni pada mereka, tambah-tambah lagi yang tak suka minum susu. Kalsium sangat penting untuk pembentukan tulang dan gigi yang kuat semenjak usia kanak-kanak lagi. 


MAIA (SID 918631)
SMS: 012 3302067
EMEL: minaina_ilaaina@yahoo.com
FB FANPAGE: Min-Aina-Ila-Aina

*MAIA merupakan pengedar Shaklee yang sah dan menerima pembelian secara Cash on Delivery (COD) atau Self Pickup di kawasan Bandar Seri Putra, Bandar Bukit Mahkota, Bangi Lama, KUIS, UKM dan Bandar Baru Bangi. Caj penghantaran akan dikenakan bergantung pada jarak kawasan. Penghantaran melalui pos boleh dibuat ke seluruh Malaysia termasuk Sabah dan Sarawak.

0 comments: