Lapar Di Tengah Malam Sewaktu Hamil?

Lapar Di Tengah Malam Sewaktu Hamil?


Tajuk entri sama dengan apa yang tuan rumah tengah rasa sekarang. Jam menunjukkan pukul 00:01 pagi. Baru sudah menyiapkan bab dalam buku untuk program buku DBP. Dah emel pada Prof pun, walaupun agak lewat hantarnya.hihi. Maafkan saya ye Prof. Minggu depan ada bengkel untuk murnikan lagi isi kandungan bab ini. Mudah-mudahan dapatlah terbit lagi satu bab dalam buku.

Ok, bali pada tajuk. Ibu-ibu mengandung ni kan..bila dah habis tempoh alahan biasanya akan mula berselera semula. Macam qadha pulakkan. Saya sekarang menginjak ke trimester ke-3. Masa trimester ke-2 hari tu kurang juga makan sebabnya alahan saya berterusan sampailah masuk bulan puasa baru ni. Bila dah puasa baru alahan tu hilang. Tapi dah sakit lain pulak, batuk teruk yang berpanjangan la pulak sampailah raya baru hilang. Lepas raya punyalah risau berat badan naik mendadak. Tapi bila checkup baru ni, nurse sudang bising la..berat saya maintain dan lebih sebulan. Tak naik. Kata nurse, next checkup kena naik. Kalau tak naik minum air gula. Adoilaaa..kita punyalah risau berat naik sebab taknak minum air gula..sekali berat tak naik pun ada potensi kena minum air gula. Haru betul la. Jadi sekarang saya tengah pulun makan dan naikkan berat badan la pulak. Kebetulan pulak memang asyik lapar je. Tapi, saya dah terbiasa memilih makan yang kurang gula, kurang karbohidrat, tinggi protein, tinggi serat selama ni. Jadi kalau makan sebarangan saya akan rasa bersalah. Bila baca artikel tentang diet sewaktu mengandung pun, memang kena makan makanan yang berkhasiat, tapi dalam portion yang seimbang. Apa menu dan jadual makan saya? 

Bangun tidur: Minum air penawar (air yaasin) yang saya buat sendiri / air zam zam.

Lepas Subuh: Segelas susu dan sebiji kurma / oat + susu dan sebiji kurma / kadang-kadang sekeping roti bakar (makan dengan sofiy yang breakfast sebelum pegi sekolah).

8.30 - 9.00 pagi: Suami bawak balik sarapan berat macam nasi lemak/ nasi berlauk/ nasi kerabu. Saya memang prefer nasi daripada mi atau kueyteow goreng.

12.30 tengah hari: Perut dah berkeroncong tapi biasanya saya belum siap masak time ni. Saya akan makan biskut / roti / buah / yoghurt + Air Performance Drink Shaklee perisa oren.

2.30 petang: Lunch nasi dengan lauk-pauk

5.00-6.00 petang: Minum petang. ESP Soy Protein Isolate Powder / milo cicah biskut 4 segi. Kadang-kadang suami belikan kuih macam cakoi atau putu piring.

8.30 malam: Dinner nasi dengan lauk-pauk.

10.00  - 12.00 malam: Biasa saya tidur sekitar 10.30 - 11.00 malam, tapi mau juga terlajak ke pukul 12 kalau ada buat kerja atau tengok tv. Biasanya akan lapar lagi dan saya ambil ESP + susu dan buah. Biasa buah pisang sebab stok pisang sentiasa ada sekarang ni nak elak sembelit.

Nota: Air masak memang kena minum banyak masa mengandung.



Keterangan lanjut mengenai ESP, boleh kunjungi laman web rasmi Shaklee Malaysia.

Kita tengok lagi 3 minggu ada checkup, berat naik tak. Sebenarnya ESP ni tak menaikkan berat badan pun malah menjaga berat badan sebab minum ESP dah buat kita kenyang. Tapi sebab dah buka dan minum sepanjang puasa hari tu..habiskan jugalah. Dah habis nanti boleh tukar dengan MealShakes pulak. Lagipun, menerusi pembacaan, protein shake ni antara makanan yang disarankan kepada ibu-ibu hamil yang nak menaikkan berat fetus dalam kandungan. Sebab protein sangat bagus untuk perkembangan tisu-tisu dan sel. Yang nak dinaikkan berat sebenarnya bukanlah berat ibu tapi berat baby. Tapi macam mana berat baby nak naik kalau berat ibu tak naik-naik, jadi pemilihan makanan untuk menaikkan berat badan tu sangatlah penting. Elakkan terlalu banyak ambil makanan bergula tinggi, risau diabetis pulak nanti.

Oklah, perut dan berkeroncong dan baby pun dah tak dok diam dalam ni...Bye...


Jika anda nak dapatkan produk Shaklee, atau ingin menjadi ahli Shaklee, boleh hubungi saya melalui mana-mana medium di bawah ye. Saya pengedar Shaklee yang sah.
Puan Mai (SID 918631)
SMS: 012 3302067
EMEL: minaina_ilaaina@yahoo.com
FB FANPAGE: Min-Aina-Ila-Aina

*MAIA merupakan pengedar Shaklee yang sah dan menerima pembelian secara Cash on Delivery (COD) atau Self Pickup di kawasan Bandar Seri Putra, Bandar Bukit Mahkota, Bangi Lama, KUIS, UKM dan Bandar Baru Bangi. Caj penghantaran akan dikenakan bergantung pada jarak kawasan. Penghantaran melalui pos boleh dibuat ke seluruh Malaysia termasuk Sabah dan Sarawak.


0 comments: