Pemakanan Untuk Rambut Kekal Sihat



Dulu-dulu, saya mudah sangat tertarik dengan iklan syampu. Ada saja rasa kurang dengan syampu sedia ada dan ada saja nampak lebihnya syampu dalam iklan di tv. Tengok Wardina yang cantik jelita, terus rasa nak guna suns*lk. hehe. Dulu-dulu juga saya guna syampu semata-mata syampu, tak pandai lagi nak guna conditioner. Tapi apabila meningkat menjadi remaja matang, ada pulak kawan-kawan yang beri nasihat, pandangan, tips dan petua...dah pandai guna conditioner. Syampu pun dah 'mahal' sikit, ala sikit je.

Saya tak berapa kisahkan sangat tentang syampu kerana saya tak ada masalah rambut yang serius. Sampailah lepas habis pantang bersalin, anak dah mula menyembur air liur, rambut pun berguguran.huhu. Masa tu barulah sibuk mencari syampu atau tonik rambut sebab dah bergumpal-gumpal rambut gugur. Sayangnya masa tu saya masih belum tahu bahawa penjagaan rambut juga ada kena-mengena dengan pemakanan, bukan sekadar penjagaan luaran. Kalaulah saya tau...

Ya, untuk memiliki rambut yang sihat, menawan dan senang diurus, pemakanan kita perlulah dijaga. Berikut adalah pola pemakanan untuk mendapatkan rambut yang kekal sihat:


1) Kulit kepala kering - banyakkan makan ikan contohnya salmon, aprikot dan kekacang

2) Kulit kepala merah dan gatal-gatal - kurangkan makanan bergaram dan bergula

3) Rambut gugur - kekurangan protein dan zat besi. Ambil multivitamin, vitamin C, daging dan minyak ikan

4) Rambut mati - banyakkan makan buah-buahan dan sayuran serta vitamin dan mineral

5) Rambut kering - banyakkan makan sayuran hijau

6) Rambut rapuh - disebabkan merokok kerana ia menyebabkan aliran darah ke akar rambut tersumbat



Bagusnya Shaklee, bukan sahaja menyediakan makanan tambahan dalam bentuk vitamin yang kita perlukan dalam diet seharian, malah mempunyai rangkaian penjagaan luaran termasuklah penjagaan rambut. Shaklee  mempunyai rangkaian Prosante yang terdiri daripada syampu, scalp teratment, conditioner dan juga spray.




 Berminat?Jangan segan..

Hubungi saya Mai melalui SMS 012-3302067 atau emel ke minaina_ilaaina[@]yahoo.com atau Like FB Fanpage kami Min Aina Ila Aina dan tinggalkan mesej di sana.

:-)

0 comments: