Diet: Penurunan KG yang Lembap, Apa Masalahnya

turun 300gm saja...

Selepas 3 hari, hanya 300gm saja yang turun. Sedikit kuciwa, tapi disebabkan masih turun maka rasanya belum terlambat untuk analisis apa yang tak kena.

Saya banyak refer tentang Atkins Diet ni di http://www.taknakgemuk.com/  dan http://bicikut.blogspot.com/
atas faktor keberkesanan diet mereka. Bukan sikit-sikit macam saya nak turun ni, 10kg. Diorang turun 30kg dan 60kg weh!

Ok, secara ringkasnya (masa mencemburui saya akhir-akhir ini), saya dapati ada perubahan dalam gaya hidup, pengambilan makanan, air dan senaman saya untuk tempoh 2x timbang ni.

4 hari pertama, saya kerap dan banyak makan (5x sehari)
Air - sekitar 2L
Rasa kurang selesa dalam perut, sembelit sedikit
Tiada senaman langsung
Penurunan: 1.5 kg

3 hari kemudiannya saya dah kurangkan kekerapan dan jumlah makanan sebab perut dah boleh adapt, tak rasa lapar macam awal-awal diet. (3x sehari, portion dah kurang sebab kalau banyak rasa nak muntah)
Air- sekitar 3L (hari Isnin kurang minum air sebab kena attend program di uni)
Sembelit teruk, buang air besar tak puas, dan tak buang hari-hari
Senaman, mulanya senaman beban sederhana, kemudian buat 30days Shred Jillian Michael yang ada kardio, strength dan abs. Peluh lencun.Ujian ketosis hari tu warna ungu! 
Ada kantoi di hari Sabtu (makan mi udang 1 senduk jiran jamu masa dia buat makan-makan, terpaksa makan juga ambik hati sebab dia dah beria masak dan sendukkan dalam pinggan.huhuhu.)
Penurunan: 300gm saja

Ok, setelah dikaji dan dianalisis maka rasanya logik la tak turun banyak. Kurang air, KANTOI, kurang makan, sembelit (metabolisme rendah). Apa langkah-langkah seterusnya? Tambah jumlah air, mungkin sekitar 4L. Teruskan senaman. Ambik snek walaupun sikit (keju / sayur). Sembelit dah setel sebab semalam dah beli ubat kat farmasi cuma kena teruskan ambik fibre. Paling penting JANGAN KANTOI!!!! Esok ada open house anjuran pengurusan penduduk, sila jangan pergi.

Kesimpulannya, MUJUR TURUN JUGAK.

1 comments:

atoyissan said...

wa...mmg bersemangat gila mai ni..try la step mania..dulu kalau tak sempat jogging su layan step mania jek..mmg utk melompat2 selama sejam ni no hal la..lagi pon layan lagu peberet..hahahha..

http://3.bp.blogspot.com/_eoBkpmwknus/TOoOyicIkyI/AAAAAAAABRY/j_f4iNbxtVM/s320/USB_dance_pad.jpg