Diet: Misi Induction Diteruskan

Assalamualaikum, selamat bekerja semula semua setelah bercuti sempena Hari Malaysia. Me too...dateline paper dah semakin hampir. Ok, ni nak tulis tentang perkembangan diet saya.

Cuti memang mengancam diet.hehe. Kalau cuti tu dishare bersama keluarga terutamanya anak-anak. Walaupun saya takla terlemas sampai ke laut China Selatan, tapi tetap sampai jugak ke gigi air. Analoginya di situ. Cuti 3 hari, saya ada juga menyuap cekodok pisang yang rasa saaaaangat menyelerakan ke mulut sendiri. Kena pulak pagi ahad tu hujan selebat-lebatnya, lagi la mood nak makan tu datang kan. Kemudian keluar pulak malam tu, supper dengan ayam goreng. Supper tu memang late supper dah, ayam goreng pun ada salut tepung tak terasing semuanya. Sofiy order milo panas, tapi minum suku je. Rasa membazir sangat bayanr seringgit lebih tapi tak minumkan, maka sluuurp setengah gelas. Dah berapa karb di situ. Kemudian Isnin jalan lagi, lunch di KFC. Ok diet saya ni boleh makan ayam KFC, tapi ayam sahaja tau, dan buang kulit + tepung tu. Ok, snack plate tu kalau ayam saja memang tak cukup la...lapar lagi. tibai aje coleslow (betul ke eja). Kemudian cheezy wedges si Sofiy pun macam tak luak sebab dia dah makan colnel burger. Ayah Sofiy pun ambik satu je wedges tu. Alahaii..kan membazir tu. Nyumm...masuk mulut umi la jawabnya. Hirup milo ais Sofiy sikit. Sayang tau tengok milo dalam gelas gedabak tu tak luak. Maka...penurunan kilo adalah weng. Sekejap naik sekejap turun. Apapun alhamdulillah sampai hari ni masih ada penurunan.

 14 September 2012
 16 September 2012
18 September 2012

Memandangkan penurunan agak lambat, maka keputusan dibuat untuk meneruskan induction dari seminggu ke seminggu. Tengok seminggu lagi, kalau agak-agak dah puas hati dengan hasilnya bolehla nak pegi fasa seterusnya tapi kalau rasa tak puas hati lagi, maka induction akan diteruskan. Saya cukup risau kalau dah pegi fasa 'ongoing weight loss' tu berat saya naik semnula. tu yang taknak. Bab penurunan, rasanya memang penurunan kg saya akan macam ni, tak laju sangat tapi tetap ada penurunan. Mungkin sekarang ni faktor saya sedang 'peot', atau sebab saya makan pil perancang, atau sebab saya dah berada dalam berat ideal. Ada yang kata elok juga tak turun drastik ni kan. Dari segi inci, saya tak ukur masa sebelum diet hari tu, tapi saya boleh nampak la tang perut ada banyak penyusutan terutama upper abs. Tang pinggang dan pinggul pun ada beza. Kalau pakai baju ketat masa nak exercise tu dah tak nampak bonjol-bonjol terlebih kat bahagian belakang badan. Tapi lengan macam tak nampak lagi mengecilnya. Ada yang kata, kat mana yang naik dulu masa kita bertambah berat badan tu, yang tu la akan turun kemudian sekali. Tak kisahla...

0 comments: