Work Station VS Bilik Beradu

Baru selesai mengemaskini work station saya di rumah ni. Disebabkan mata dah makin rabun rasanya, duk mengadap laptop lagi la sakit mata. Kelmarin pergi lab dan guna pc kat sana rasa terang dan besarnya skrin. Barulah tau apa sebab mata rasa letih sangat bila buat kerja akhir-akhir ni. Skrin kecik memang meletihkan buat yang rabun. Maka meja belajar perlu disusunatur semula untuk menepati piawaian keselesaan waktu belajar melebihi kekereatifan dan keindahan dekorasi. 

Sejak zaman degree lagi saya memang suka buat kerja kat dalam bilik. Kat kolej, kami disediakan bilik yang pada saya amat selesa. Compartment setiap seorang, dengan perabot asas seperti meja tulis dan kerusi, kabinet buku, almari baju bercermin dan katil. Jadi masing-masing tambahlah apa yang rasa nak ditambah. Macam saya, saya bawak komputer dengan skrin 17 inci yang menyebabkan habis separuh ruang meja belajar saya tu, radio, dan lampu tidur. Saya tambah satu rak kayu lagi yang beli kat pasaraya Giant untuk letak apa yang patut. Bagi saya ruang compartment yang kecil tu dah cukup selesa untuk saya study, jadi saya memang tak pernah study di library. Di bilik tu la saya berkubang waktu study week. Apa yang penting, kemas dan bersih. Rindu pulak kat bilik saya dulu tu.

Tu cerita zaman degree, masa buat master saya tak tinggal di kolej. Dok rumah je sebab rumah pun tak jauh sangat. Sem pertama saya ulang-alik ke kuliah hampir setiap hari sebab memang ada kelas. Kalau takde kelas pun ada discussion. Jadi saya akan keluar pagi dan balik petang sama-sama dengan husband yang balik kerja. Kadang-kadang sampai malam. Kat pusat pengajian saya ada makmal siswazah tempat berkumpul dan menyiapkan tugasan. Kat situlah kami melepak ramai-ramai, makan, minum dan seaneka benda. Bestnya masa tu. Masuk sem kedua, saya dilantik jadi GRA. Tawaran yang datang saya terima dengan senang hati sebab perlukan duit poket dan nak simpan duit untuk bayar yuran. Dah jadi GRA, saya dapat satu meja dalam research lab. Dapat juga almari, kabinet dan laci sendiri. Saya pun rasa lebih selesa la..di situ la saya hari-hari sejak 2008 sampaila habis master, kemudian sambung pulak PhD, cuma tukar meja je. Kawan-kawan semakmal silih berganti, saya jugak la yang setia kat situ. Sampailah penghujung Jun, saya terpaksa say bye-bye kat makmal tu atas sebab-sebab peribadi. Meja dan pc saya masih ada kat sana, barang-barang pun banyak lagi tinggal cuma saya tak dapat datang setiap hari dah. Ada entrinya saya tulis di SINI.

Bila dok rumah ni memang banyak cabarannya ye. Betulla kata Prof saya, mengarut aje nak buat PhD di rumah. Tapi saya tak ada pilihan, saya kena juga jadikan belajar di rumah tu tidak karut. Setelah sebulan lebih membiarkan masa berlalu tanpa production yang mantap, maka langkah-langkah proaktif perlu dilakukan. Hari ni setup meja belajar. Fail-fail dan buku masih tak bersusun setempat sebab kat rumah ni sebenarnya takde almari khas untuk buku. Ada beli dulu tapi dah roboh. Jadi buku-buku saya separuh kat depan, separuh kat stor, separuh kat bilik tidur.haha. Oh ye, sebagaimana tajuk entri ni...meja belajar saya adalah dalam bilik tidur. Ye, ada kawan saya terkejut. Tapi itulah hakikatnya. Rumah kecik tak cukup bilik. Lagipun kat bilik ni je yang paling best pengudaraan dan pencahayaannya. Cuma tak berapa nak boleh la stay up malam-malam sebab husband dan anak dah tido kan. Disebabkan meja ni dalam bilik tido, maka kenalah ada dwi fungsi. 


Waktu siang, tempat belajar


Waktu malam macam ni la, perlukan lampu tido dan jam loceng. Speaker tu mengganggu pemandangan tapi malam-malam nak dengar al-Qur'an.

** Mengemas tadi jumpa banyak duit terselit merata-rata, saya memang suka selit duit sana sini, tapi duit RM1 je pon. Kalau jumpa RM50 kan best.hehehe.

0 comments: