PhD: Tenggelam dalam Segala Maklmat, Bila Nak Tulis Dah Lemas..Sapa Boleh Tolong?

Saat entri ni ditaip kepala saya udah weng, berdenyut-denyut, mata udah kelabu kabur, rasa nak muntah pun ade. Dah selamat telan panadol sebijik. Mulanya taknak tulis di sini, tapi last-last tak tertahan menahan perasaan...huhuhu.

Sesiapa boleh tolong tunjukkan saya jalan penyelesaian yang paling berkesan. Saya ni jenis kumpul bahan baaaaanyak-banyak, kemudian tak terbaca. Atau...baaaaaca banyak-banyak kemudian dah tak tertulis. Akhirnya inilah yang jadi pada saya. Bila rasa-rasa nak tulis dan perlu tulis, point yang dibaca tu ingat tapi sumbernya daripada siapa, kat mana semua dah tak jumpa. Nak kena selak balik satu-persatu bukanlah perkara yang bijak. Saya rasa saya dah pun buat filing, mengkategorikan segala kosa ilmu mengikut kategori masing-masing. Saya ada file softcopy dan hardcopy, tapi tak semua softcopy tu ada hardcopynya dan begitu jugalah sebaliknya. Maka sekarang saya KEBUNTUAN. Rasa macam bodoh sangat baca berulang-kali. 

Untuk tesis saya ni, memang arm chair, memang takde nak buat coding-coding ke, takde nak pergi field work ke, eksperimen ke, semua based on bahan bacaan dan rujukan dalam bentuk bacaan jugak. Sama ada lit review atau pun segala mak nenek tentang teori. Jadi saya nak tanya pendapat dan pengalaman sesiapa yang membaca entri ni...adakah perlu setiap kali kita baca artikel la contohnya, kita kena buat nota. Sebab...kadang-kadang saya bukan nakkan rumusan artikel tu, tapi saya cuma nak quote satu atau dua ayat, yang kemudiannya membuka jalan untuk saya hurai dengan panjang lebar. Masa saya baca, saya tak rasa pun ayat tu sangat penting sampai perlu dinotakan, tapi bila dah nak menulis, desperate sangat nak guna ayat tu. Masa tu mulalah "kat mana ye aku baca hari tu?" "Aku pernah baca, tapi sape ye yang tulis?" Kalau saya baca satu dua artikel je, mungkin senang saya nak recall balik. Tapi bila dah berpuluh-puluh, maka semua yg dalam ingatan sudah samar-samar dan cacamarba. Atau...adakah ingatan saya sudah bermasalah? Sudah lemah? 

Harap sesiapa yang ada tips atau pandangan dapat meninggalkan komen yang membina dan memberi motivasi di sini. TQ.