Makanan Tambahan Saya di Bulan Ramadhan

Dah takde modal agaknya tapi nak jugak update blog. Ni la makanan tambahan saya selama bulan puasa. Bulan puasa yang lepas-lepas pun sama jugak. Alhamdulillah badan bertahan, rasa lapar kurang. Ulser pun well managed.hehe.


Kurma - Memang ada je sentiasa walaupun bulan tak puasa, tapi bulan puasa memang konsisten la makan.

Susu - Sebenarnya saya minum susu tepung. Tapi bulan puasa ni kureng pulak, agaknya malas dah nak membancuh lepas balik terawih tu. Susu segar senang, tuang aje. Sejuk pulak, sedap la bila dahaga. Susu tu full cream, sebab leh guna buat masak desert sekali. Sofiy pun boleh kongsi.

Chlorella / Spirulina - tu cereal 3 in 1.  Chlorella tu brand Giant. Spirulina tu brand Mildura beli kat Cosway. Saya lebih suka Chlorella tu sebab banyak, sedap dan kenyang. Tapi takde Giant dekat-dekat rumah, Spirulina cereal pun ok. Ambik waktu bersahur lepas makan nasi. *banyaknya makan*

Chlorophyll - Ni pun beli kat Cosway. Air klorofil ni asalnya saya beli sebab nak sejukkan badan akibat masa demam dan sakit tekak. Saya suka rasanya yang sangat menghilangkan dahaga. Minum waktu berbuka, senang sangat. Cuma tambah dalam air masak. 

Supplement yang dalam bentuk pil saya kurangkan masa bulan puasa ni sebab badan kurang cecair kan. Jadi saya risau membebankan buah pinggang untuk proses. Yang paling tak suka kalau buang air tu mesti jadi pekat kalau makan supplement. Tapi tetap ambik jugak la kalau perlu. Minyak zaitun pun macam terabai sikit bulan puasa ni sebab nak kena minum sebelum makan, jadi kurang sesuai pulak rasanya.

Macam mana pulak dengan anda yang lain, apa yang anda ambil bulan puasa ni?

2 comments:

atoyissan said...

bagusnye..bagus tak mkn minyak zaitun..nak try la sekali nnti

Min Aina Ila Aina said...

Alhamdulillah Su, kesan yang paling ketara lenguh-lenguh dan rasa leher kejang dah takde (akibat duduk ngadap pc lama2). Ada saya buat entri pasal minyak zaitun ni, kat kategori KESIHATAN.